Logossa on sitä jotain

Young Cancer Finlandin logossa yhdistyy kaksi tärkeää elementtiä; yksilön ja yhteisön voima!

Valmiin logon takana on pitkä suunnitteluprosessi, joka alkoi jo viime syksynä. Teimme aluksi erilaisia nuorekkaampia versioita tietoisuusnauhasta, mutta totesimme pian, että pelkkä yksittäinen nauha ei kuvaa täysin sitä, mitä haluamme logolla viestiä ja mitä meille yhdistys merkitsee. Oli tärkeää saada välitettyä viesti siitä, että kukaan ei ole yksin ja että keskiössä on vertaistuen antaminen nuorelta toiselle nuorelle -periaatteella. Siispä jossain alkuvaiheessa kokeilimme myös, jos logossa olisi kaksi tietoisuus nauhaa, jotka ikään kuin pitäisivät toisiaan “käsistä” kiinni ja muodostaisivat silmukoiden jatkumon. Erivärisiä ja erilaisia tietoisuusnauhoja oli kuitenkin olemassa jo lukuisia, joten jälleen uusi nauha-aihe olisi saattanut aiheuttaa hämmennystä eikä se muutenkaan tuntunut enää tarpeeksi tuoreelta idealta. Lopulta palasimme monien eri vaihtoehtojen jälkeen ideaan kädestä kiinni pitämisestä, joka tuntui välittävän parhaiten viestimme – toisista välittämisen. Logo oli myös tarpeeksi erilainen ja erottuva, kun vertasimme sitä muihin logoihin syöpäkentällä.

Kaksi kättä symboloivat paitsi fyysistä läheisyyttä, niin myös henkistä läheisyyttä, rinnalla pysymistä, auttamista, ymmärrystä, myötäelämistä ja yhdessä tekemistä, jotka ovat kaikki tärkeitä asioita, kun syöpä tulee osaksi elämää. Logon viesti onkin, että et ole yksin – meitä on kaksi, meitä on monia. Sairastuneet ja läheiset yhdessä luovat yhteisön, joka tukee toisiaan ja joka voi yhtenä äänenä muuttaa asioita sekä parantaa syöpään sairastuneiden nuorten ja heidän läheistensä asemaa yhteiskunnassa.

Myös logon tekstin fontin valintaa mietimme hartaasti ja vertailimme eri mahdollisuuksia. Olemme kirjava joukko eri mielipiteillä ja näkemyksillä varustettuja nuoria persoonia, mutta meille oli tärkeää, että logon ulkoasu miellyttäisi meidän kaikkien silmää. Logon tekstiosassa painottuu yksilön voima. Sairastuminen voi tuntua sairastumishetkellä maailmanlopulta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Elämä jatkuu sairastumisesta huolimatta ja unelmia on edelleen mahdollista toteuttaa. You can – viittaa siihen, että pystyt vielä vaikka mihin, sairaudesta huolimatta.

Olemme suunnitelleet logon yhdessä ja sen toteutuksesta on vastannut hallituksen jäsen Riikka Laksela. Tämä ilmentää tärkeää toimintaperiaatettamme, joka on nuorilta aikuisilta nuorille aikuisille. 

Young Cancer Finlandin logossa yhdistyy kaksi tärkeää elementtiä; yksilön ja yhteisön voima. 

You can. I can. We can.